7. heinäkuuta 2012

Kesäreissu 2012: päivä 7

Oj då, mikä aikainen herätys... Kuudelta piti jo olla kyttäämässä bussia Visbyn satamaan. Ja samantien päästyämme pysäkille bussi jo kaarsi meitä noukkimaan, eli melko optimaalinen ajoitus! Bussimatka, satamakuljetukseen vaihto, lautan odottelu ja lauttamatka menivät sellaisessa puolihorroksessa, ja laivassa (jossa meillä ei tällä kertaa ollu kalliita paikkalippuja) saimme varattua hyvät sohvapaikat joilla torkkuminen oli suht jees.

Väsyneet idiootit laivalla. Penkeissä luki, "kunnioita kanssamatkustajia äläkä makaa penkeillä."
Laiva saapui Oskarshamniin puoli yhdentoista maissa, ja onnistuimme löytämään kaupan ja suunnilleen ehkä Göteborgin suuntaan vievän tien ennen kuin repun paino ja väsymys alkoivat painaa liikaa. Liftaamisen aloittaminen oli vähän epämääräistä, kun kyseessä oli pieni kylä eikä länteen vienyt yhtään selkeää valtatietä. Ensimmäisessä paikassa seisoskelimme parikymmentä minuuttia kunnes ohi kävellyt mies neuvoi meitä köpöttelemään hieman kauemmas tien vartta pitkin parempaan paikkaan.

Ensimmäinen liftipaikka kirvoitti hymyjä.
Autoja meni paljon ohi, ja suurin osa kuskeista hymyili meille, muttei kuitenkaan poiminut mukaansa. Siltä paikalta saimmekin sitten ensimmäisen kyytimme rekan nokassa. Kuski oli matkalla paikkaan, jonka kuulimme olevan ”Österhalm”, ja jota emme todellakaan löytäneet kartalta. Melko pitkän ajan päästä meille selvisi, että paikka olikin todellisuudessa Hässleholm, joka ei ollut varsinaisesti Göteborgiin vievällä tievällä mutta johti hieman suuremmille teille. Päätimme kuitenkin jäädä kyydistä Växsjön kohdilla välttääksemme joutumisen liian etelään.

Reissun ensimmäinen rekkakyyti.
Ringa oli innoissaan rekan kyydissä olemisesta.
Sannakin on innoissaan rekan kyydissä olemisesta.
Täällä on ollut melko kehno sää koko päivän, ja ensimmäisen kyydin jälkeen jouduimme kaivamaan sateenvarjot ja muovipussit suojaamaan itseämme ja tavaroitamme. Sade kuitenkin loppui nopeasti, ja vartin päästä ruotsia erittäin saksalaisittain puhunut nainen poimi meidät ja heitti parikymmentä kilometriä eteenpäin Växjön toiselle puolelle, jossa näimme jo ensimmäiset Göteborgin kyltit. Nainen jätti meidät ilmeisesti vähän kehnoon paikkaan, ja hänellä oli kiire lentokoneeseen, ja seuraava kyyti siirsi meitä vain noin kilometrin verran suoraan Göteborgiin vievälle tielle. Kuulemma liftauspaikkamme oli todella dumt.

Rekkakyydin jälkeen odoteltiin seuraavaa autoa n. 20min
Sadekin loppui vihdoin
Seuraava kuski oli Johannes, joka toi meidät perille saakka. Parituntisen matkan ajan pääsimme taas harjoittamaan svenskausta, ja small talkimme parantuu jatkuvasti! Tyyppi oli hurjan mukava, kuten kaikki ihmiset kenen vieraanvaraisuudesta olemme päässeet täällä nauttimaan, ja matka meni todella mukavasti. Erityisen iloisia olimme siitä, että nökötime rankkakuurojen ajan mukavasti autossa.

Göteborgissa tapasimme Ronin eli Ringan veljen ja hänen kavereitaan ja söimme fish n chipsit kivassa pubissa. Nyt saavuimme tänne Ronin kämpille kivalle alueelle melko lähellä keskustaa, ja seuraavaksi luultavastikin katsomme Hangoverin, sillä emme kumpikaan ole nähneet sitä!

Jihuu perillä Göteborgissa! Eli Göthämissä, niinkuin veljeni sanoo. T.Ringa
Syötiin Fish&Chipsejä.
Aamupala oli ollut jo jokusen tuntia sitten, joten ruoka tuli tarpeeseen.
Oli siis suhteellisen helppo, mutta jokseenkin kuluttava paikasta toiseen siirtyminen. Tuollaisena päivänä ei jotenkin tule syötyä eikä nesteytettyä tarpeeksi, ja Ringa huomasikin kaupassa puoli kymmenen aikaan, ettei aamuisen laivan jälkeen ollut juonut hörpyn hörppyä vettä. Ei ihme, että päässä pyörii ja silmät menevät kokoajan kiinni. Hyvien unien jälkeen on varmasti parempi olo!

Huomiseen!

S+R

Translation: Today we travelled from Visby to Gothenburg via Oskarshamn and Växjö. We started the trip at 6am, and we arrived after 5pm. A trucker, two women and this Johannes guy picked us up and everything went really really smoothly. We spoke a lot of swedish. And also we forgot to eat our lunch and drink water... When we arrived in Gothenburg we ate Fish'n'Chips and it was the best. Now we're at Ringas little brothers place and watching The Hangover. With a good night's sleep tomorrow will be just great.